Aleksandar Cvetković Aca Radovan Vujović
Jovan Tanić Miloš Đorđević
Nikola Popović Jovan Jovanović
Žanka Stokić Vanja Milačić
Mirko Milisavljević Pavle Jerinić
Ljubinka Bobić Boba Suzana Lukić
PRODUKCIJA – Narodno pozorište u Beogradu
Đorđe Kosić
Centrala za humor
Režija Olja Đorđević
Dramaturgija Jefimija Sekulović
Kostimografija Marija Marković Milojev
Scenografija Ljubica Petrović
Koreografija Andreja Kulešević
Komponovanje muzike Irena Popović
Scenski govor Ljiljana Mrkić Popović
Produkcija Miloš Golubović, Olivera Živković
Inspicijent Sandra Rokvić
Sufler Ljubica Raković
Scenografska asistentura Jasna Saramandić
Producentska praksa Teodora Ožegović
Kostimografska asistentura Milena Kostić Jojić
Kliše o istoriji koja se ponavlja, na ovim prostorima, odavno je prestao da bude kliše i postao obrazac po kome živimo ili preživljavamo. Da li je mentalitet ta, neka, nepromenjiva konstanta koja nas tera u potragu za vođama, za diktaturama, opresijama, ustancima, izdajama među najbližima? Da li su kriva ta neka, ovde večito zanimljiva, vremena ili smo krivi mi?
U jednom takvom „zanimljivom“ vremenu, pred kraj Drugog svetskog rata, u društvu koje se nepovratno menjalo u nešto novo, svako je tražio svoje mesto i grabio (često i bukvalno) mogućnost da u novonastaloj situaciji profitira. Tada, kao i sada, dojučerašnji principi, pripadnost političkoj oranizaciji ili određenoj društvenoj grupi – sve se menjalo preko noći. Jer, ako istoriju pišu pobednici, valja biti na strani pobednika. Svako odstupanje od elementarnog morala, pravda se večitom pragmatičnošću – tako to ide.
U tim previranjima, neminovno, sve ono lično, davno zakopano, nikad oprošteno, frustrirajuće, jadno i sitno – sve izbija na površinu. Svode se davno napravljeni računi. Ljudi postaju potkazivači svojih bližnjih, brat udara na brata, kum na kuma, a u pozorištu – glumac glumcu postaje vuk.
Nadmoćno se procenjuje svačija ispravnost, stavlja se u prvi plan sopstvena neosporna pravičnost. U žaru građenja novog, nemilosrdno se obračunava sa starim. Ko ne sluša ratnu pesmu (ili ko, kao Cvetković i Tanić, peva dok drugi ratuju), moraće da sluša oluju.
Prošlo je mnogo godina otkako su Aca, Jovan i ostali bili u ovoj zgradi i hodali istim ovim hodnicima kojima mi idemo, dok pokušavamo da sklopimo sve kockice u potrazi za njihovom pričom. Ko zna, možda će za osamdeset godina neko skupljati deliće priče o nama. A do tada…
Ivo Andrić je, u sličnim mutnim vremenima, napisao: „Sada, kad sam video, čuo, osetio i upoznao i jedno i drugo, vreme je da potražim treće mesto. Skrovito a uzvišeno mesto, gde se ne urla i ne peva, gde se stiču konci i uslovi života i smrti, gde se ne želi i ne čeka, nego se sedi nad nađenim i dočekanim, nad nepreglednom i neprolaznom rekom života, celog života, u razmišljanju, bez želje i pomisli da se obuhvati, zaustavi ili zagrabi.“
Posvećeno Cvetkoviću, Taniću, Žanki, Bobi i Mirku, koji sad na tom trećem mestu sede mirni „nad nađenim i dočekanim“,
I mojoj mami, koja im se nedavno pridružila.
Jefimija Sekulović
„Centrala za humor“ Đorđa Kosića satkana je kroz sećanja dva glavna lika i glumca Jovana Tanića i Aleksandra Cvetkovića. Struktura sećanja sa sobom nosi ambivalentnu hronološku dimenziju, koja diktira dinamiku između dramskog i komičnog u komadu, time potkrepljujući svoju simboliku i postavljajući nam pitanje – šta je trebalo učiniti u tom trenutku?
Autor nas navodi taktilno da osetimo punokrvnost likova koji su zaista postojali i morali da u strahu biraju pozornicu ili mrak – pun stomak ili rat. On, naravno, nikako ne odstupa od istine i kontroverznog pitanja umetničke etike, ali i ne zaboravlja da su mnogi glumci zabavljali publiku u „Centrali“ ili „Narodnom pozorištu“ tokom rata, a 27. novembra 1944. godine, Tanić i Cvetković bili su streljani. Bez suđenja – zbog „Centrale za humor“ i pod navodnom optužbom za saradnju sa okupatorom.
Kupi Ulaznicu